Μέχρι πριν λίγες ημέρες, η
κεντρική ιστοσελίδα της Apple φιλοξενούσε μία φωτογραφία του θρύλου της πυγμαχίας, Μοχάμεντ
Αλι, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. Δίπλα στη φωτογραφία αναγράφονται επίσης οι
ημερομηνίες γεννήσεως και θανάτου καθώς και η διάσημη φράση του Άλι «Ανθρωπος
χωρίς φαντασία είναι άνθρωπος χωρίς φτερά».
Με τον τρόπο αυτό ο αμερικάνικος
τεχνολογικός κολοσσός θέλησε να τιμήσει έναν μεγάλο αθλητή αλλά και ένα πνεύμα
ασυμβίβαστο, υπέρμαχο της ελευθερίας του λόγου και της έκφρασης. Ελάχιστοι άνδρες
μέχρι σήμερα είχαν την «τύχη» να φιλοξενηθούν στην ιστοσελίδα της Apple, ανάμεσά τους ο Στιβ
Τζομπς και ο Ρόμπιν Ουίλιαμς.
Ωστόσο, η Apple τίμησε τον
Μοχάμεντ Αλι για έναν ακόμη λόγο, καθώς το 1997 ο διάσημος πυγμάχος ήταν μεταξύ
μιας σειράς προσωπικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων του Τζον Λένον, Μαρία Κάλλας
και Γκάντι, που συμμετείχαν στην εμβληματική διαφημιστική εκστρατεία με τίτλο «Think
Different».
Η εν λόγω καμπάνια έσωσε την Apple, που τότε βρισκόταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας,
από βέβαιη πτώχευση. Τότε ο Στιβ Τζομπς,
που είχε επιστρέψει ως μεσσίας στην επιχείρηση που κάποτε είχε ιδρύσει, ανέθεσε
σε μία διαφημιστική εταιρεία την αναζήτηση μιας πρωτοποριακής καμπάνιας, που θα
έσωζε την εμβληματική εταιρεία από την κατάρρευση.
Τι το ξεχωριστό είχε η εν λόγω καμπάνια; Σε αντίθεση
με όλες τις άλλες, δεν έδειχνε ούτε έναν υπολογιστή. Κοινώς δεν πρόβαλλε κανένα
προϊόν της Apple,
πρόβαλλε μόνο αξίες, ιδανικά. Έδειχνε όλες τις ιδιοφυΐες του κόσμου, και
μιλούσε για όραμα και δημιουργικότητα.
Τα τηλεοπτικά σποτ (http://www.youtube.com/watch?v=GEPhLqwKo6g) επενδύονταν
με αφήγηση του ηθοποιού Ρίτσαρντ Ντρέιφους («διότι οι άνθρωποι που είναι αρκετά
τρελοί να νομίζουν ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο είναι εκείνοι που το
κάνουν») και έκλεινε με τη μαύρη κάρτα με το διάσημο, πια, σλόγκαν «Think Different».
Το μότο ήταν εμπνευσμένο από αυτό της IBM «Think».
Η απήχηση της διαφημιστικής καμπάνιας, την οποία ο ίδιος
ο Τζομπς αρχικά απέρριψε ως ανούσια (αργότερα, στη βιογραφία του, ανέφερε ότι ο ίδιος ήταν υπεύθυνος
για την ιδέα και το κείμενο της διαφήμισης), ήταν εντυπωσιακή. Όχι μόνο κέρδισε
το βραβείο Emmy ως η καλύτερη τηλεοπτική διαφήμιση, αλλά βοήθησε την Apple,
ένα μόλις χρόνο μετά, να επιστρέψει στην κερδοφορία.