Μπορεί
να ακούγεται κλισέ αλλά «η κρίση λειτουργεί ως ευκαιρία για τις ελληνικές
εταιρείες καινοτομίας». Μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον, που άρχισε να
διαμορφώνεται από τα τέλη του 2008 και συντηρείται μέχρι σήμερα, υπήρχαν πολλοί, ταλαντούχοι και καταρτισμένοι επαγγελματίες,
που πήραν το ρίσκο και αποφάσισαν να δοκιμάσουν τα όριά τους, αγνοώντας τις
Κασσάνδρες, καινοτόμησαν και έβαλαν τα θεμέλια για να ξεκινήσουν τη δική τους
επιχείρηση, χωρίς να στηρίζονται σε κάθε λογής προγράμματα τύπου ΕΣΠΑ ή σε
κρατικοδίαιτες πρακτικές. Αυτούς τους νέους, τολμηρούς και πολλά υποσχόμενους επιχειρηματίες
επιχειρεί να αναδείξει το βιβλίο «50 καλύτερες επιχειρηματικές ιδέες μέσα στην
κρίση» («Οι 50 Καλύτερες Επιχειρηματικές Ιδέες μέσα στην Κρίση»).. Δύο τέτοιους τολμηρούς επιχειρηματίες, αδέρφια από τη Θεσσαλονίκη, που
μεγαλούργησαν μέσα στην κρίση και ανάγκασαν μέχρι και έγκυρα ξένα ΜΜΕ να «υποκλιθούν»
μπροστά τους, θα γνωρίσουμε σήμερα.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ERGON FOODS
«Από την
κρίση στην επιτυχία: πώς ορισμένοι Έλληνες κέρδισαν ακριβώς επειδή δεν είχαν τίποτα να χάσουν» ήταν ο τίτλος ρεπορτάζ τουCNN. Ο δε Guardian έγραψε: «Είναι από εκείνους τους Έλληνες που
κατάφεραν να προσαρμοστούν στην κρίση και να δημιουργήσουν παρά τα αυστηρά
μέτρα λιτότητας». Αυτά ήταν μόνο δύο από τα διεθνή Μέσα που το 2014 έπλεξαν το
επιχειρηματικό εγκώμιο των αδερφών Δούζη, δύο νέων ανθρώπων που δημιούργησαν
μία άκρως επιτυχημένη αλυσίδα παντοπωλείων-εστιατορίων μέσα από την οποία
προωθούν τα δικά τους brands με παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα – τα οποία
ειρήσθω εν παρόδω βρίσκονται σήμερα σε 300 σημεία πώλησης σε Ελλάδα και
εξωτερικό.
Το όραμα δύο
αδερφών…
Ήταν το
2008, τη χρονιά που η κρίση άρχισε δειλά δειλά να δείχνει τα δόντια της, όταν ο
Θώμας και ο Γιώργος Δούζης, έχοντας αμφότεροι ολοκληρώσει τις σπουδές τους, στην
Εφαρμοσμένη Πληροφορική ο πρώτος και στα Μαθηματικά ο δεύτερος, δεν θα αργήσουν
να αντιληφθούν ότι δεν θα έβρισκαν ποτέ την «καλοπληρωμένη δουλειά σε
πολυεθνική εταιρεία» που είχαν ονειρευτεί.
Τα δύο
αδέρφια ωστόσο δεν το βάζουν κάτω και επιδεικνύουν γρήγορα αντανακλαστικά.
Οραματίζονται τη δημιουργία μίας σειράς ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων από
όλες τις γωνιές της Ελλάδας, που θα πωλούνται –σε όμορφες και αισθητικά
προσεγμένες συσκευασίες- υπό την ίδια επωνυμία. Δημιουργούν λοιπόν τη δική τους
επωνυμία με ελληνικά προϊόντα από «μικρά εργαστήρια, συνεταιρισμούς και
ρομαντικούς παραγωγούς», συσκευασμένα από τους ίδιους, τα οποία θα διανέμονταν
από την εταιρεία του πατέρα τους, ιδιοκτήτη εταιρείας διανομής με προϊόντα
Ελλήνων παραγωγών.
Από τα προϊόντα,
στα παντοπωλεία-εστιατόρια…
Πρώτα τους
προϊόντα, ένα βαζάκι με μέλι από τη Θάσο, το «Μέλισσας Έργον», και μια φιάλη
ελαιολάδου από τα Χανιά, το «Ελιάς Έργον», για να ακολουθήσουν όσπρια,
αλίπαστα, ζυμαρικά, αρτοσκευάσματα, γλυκά του κουταλιού, όλα υπό την επωνυμία «Ergon». Σύντομα τα προϊόντα των δύο αδερφών θα βρεθούν
στα ράφια αρκετών παντοπωλείων σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.
Οι
εμπνευστές της Ergon, παρά την αποδοχή που είχαν τα προϊόντα τους, δεν
θα επαναπαυτούν στις δάφνες τους και ετοιμάζουν το επόμενο μεγάλο βήμα. Δεν θέλουν απλώς να αντιγράψουν ένα
παντοπωλείο από άλλες εποχές, αλλά να δημιουργήσουν έναν μοντέρνο χώρο, που να
μπορεί να αναδείξει όλα τα διαμάντια της ελληνικής φύσης με τον τρόπο που τους
αξίζει. Έναν χώρο με μυρωδιές, εικόνες και μνήμες όπου το κάθε μικρό ελληνικό
συστατικό μπορεί να βρει τη θέση του.
Εμπνεόμενοι
από την διείσδυση των concept stores, παίρνουν την τολμηρή απόφαση το 2011 να
δημιουργήσουν κάτι ανάλογο στη Θεσσαλονίκη, τον τόπο καταγωγής τους. Αφού
δανείζονται χρήματα από έναν θείο τους, ανοίγουν το πρώτο τους κατάστημα. Ένα
μήνα μετά έρχεται πρόταση συνεργασίας από το Sani Resort, στο οποίο εν τέλει θα δημιουργηθεί ένα
πρωτοποριακό παντοπωλείο-μεζεδοπωλείο, το μενού του οποίου υπογράφει ο Δημήτρης
Σκαρμούτσος.
Η ταχύτατη
διείσδυση…
Το νερό
είχε μόλις μπει στο αυλάκι. Σήμερα, εν έτει 2015, η Ergon διαθέτει 1200 κωδικούς προϊόντων από 150 Έλληνες
παραγωγούς, τα οποία βρίσκονται σε 300 σημεία πώλησης, απασχολεί 120 υπαλλήλους
ενώ έχει ανοίξει 11 καταστήματα, όχι μόνο εντός συνόρων (σε περιοχές με έντονο
τουριστικό στοιχείο) αλλά και στο εξωτερικό, συγκεκριμένα στο Λονδίνο, τις
Βρυξέλλες και το Μαϊάμι, τρεις αγορές που υποδέχονται ευκολότερα από άλλες του
εξωτερικού τις διαφορετικές κουζίνες του κόσμου.
Μάλιστα,
ένα από τα πιο εμβληματικά καταστήματα είναι αυτό της Θεσσαλονίκης, εκεί που
στεγαζόταν κάποτε ο κινηματογράφος «Ριβολί», όπου σε 1000 τ.μ. απλώνεται ένας
γαστρονομικός πολυχώρος, με μανάβικο, κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, παντοπωλείο,
φούρνο, καφετέρια, καθώς και έναν εξώστη όπου φιλοξενούνται σεμινάρια
μαγειρικής και οινογνωσίας.
Παρά την
αξιοσημείωτη επέκταση και επιτυχία, η εταιρεία Ergon, που έχει ενταχθεί από το 2014 στο δίκτυο της Endeavor (μη κερδοσκοπικό οργανισμό στήριξης της
επιχειρηματικότητας), εξακολουθεί να παραμένει οικογενειακή, με τα δύο αδέρφια
να πλαισιώνονται από τη μητέρα τους και μερικούς εκλεκτούς φίλους.