
Σας φαίνεται απίστευτο και σοκαριστικό; Πολύ πιθανόν έτσι
να φάνηκε σε όλους όσοι επισκέφθηκαν μια πολυσύχναστη παραλία του Dorset στη νότια
Αγγλία, τον Ιούλιο του 2013.
Βέβαια, ο 12 μέτρων δράκος ήταν μέρος μιας «ασύμβατης»
διαφημιστικής καμπάνιας από γνωστή τηλεοπτική πλατφόρμα του διαδικτύου, προωθώντας
με αυτό τον τρόπο την έναρξη της νέας τηλεοπτικής σεζόν για το πασίγνωστο σε
όλους “Game of Thrones”.

Το Guerilla Marketing και στις
δυο περιπτώσεις πέτυχε το σκοπό του. Σε συνδυασμό με το word of mouth και τη
μετέπειτα έκταση που πήραν τα γεγονότα, κατάφερε να προωθήσει τις τηλεοπτικές
σειρές με ελάχιστο σχετικά κόστος.
Αλλά τι ακριβώς είναι ο όρος Guerilla Marketing και πως
προέκυψε;
Ο πρώτος που επινόησε τον όρο αυτό ήταν ο Jay Conrad
Levinson, το 1984. Το Guerilla Marketing στα
ελληνικά μπορεί να αποδοθεί ως «Αντάρτικο» Μάρκετινγκ. Ο όρος Guerilla πηγάζει από
τη στρατιωτική ορολογία, όπου στα ισπανικά είναι το υποκοριστικό της λέξης Guerra που σημαίνει
πόλεμος, έχοντας έτσι την έννοια του «μικρού» δηλαδή του αντάρτικου πολέμου. Ο
σκοπός του αντάρτικου (ανορθόδοξου) πολέμου είναι να αιφνιδιάσει, να δημιουργηθεί
ισχυρό σοκ στον αντίπαλο και να πληγεί στρατηγικά σε συγκεκριμένα, καίρια
σημεία, με όσον το δυνατόν μικρότερο κόστος και μέσα.
Έτσι η εν λόγω έννοια μεταφέρθηκε στο παραδοσιακό Marketing με
θεμελιώδες χαρακτηριστικό τη μη συμβατική της φύση. Έχουμε δηλαδή μια
αντισυμβατική-χαμηλού κόστους στρατηγική Marketing, η οποία
καταφέρνει να επιτυγχάνει σημαντικής αξίας αποτελέσματα συγκρινόμενη με άλλες
παραδοσιακές στρατηγικές.


Ειδικά για τις μικρές εταιρείες, είναι προτιμότερο να
επενδύσουν σε μια καμπάνια που να βασίζεται στο Guerilla Marketing, παρά να
ξοδέψουν τα περιορισμένα και πολύτιμα χρήματα τους για τρία μόνο διαφημιστικά
σποτ, που θα παιχτούν στην τηλεόραση και που θα τα προσέξει πολύ λιγότερος
κόσμος. Άλλωστε πολλές επιχειρήσεις πτώχευσαν επειδή και μόνο επένδυαν σε
ακριβές διαφημίσεις, χωρίς ανταπόκριση.
Σε συνδυασμό με τα πανίσχυρα Social Media, που έχουν
δώσει ένα εντελώς καινούργιο νόημα στην ιδέα της διάδοσης των νέων μέσω του word of mouth, τα νέα
ταξιδεύουν ασύλληπτα γρηγορότερα σε σχέση με το παρελθόν ενισχύοντας ακόμη
περισσότερο αυτή την τακτική. Αυτό σημαίνει ότι έξυπνες και επιτυχημένες Guerilla διαφημιστικές
προσπάθειες που ανεβαίνουν στο YouTube, στο Facebook κ.α., καταφέρνουν γρήγορα, μέσα σε λίγες μόνο ώρες
και γίνονται «Viral». Με αυτό
τον τρόπο δίνεται ταυτόχρονα η δυνατότητα σε ένα παγκόσμιο κοινό να γίνει μάρτυρας
μιας Guerilla εμπειρίας σε
δεύτερο χρόνο, βλέποντας παράλληλα και τις αντιδράσεις των πρώτων που τη βίωσαν
από πρώτο χέρι.
Μπορεί οι συνθήκες στην οικονομία να είναι εξαιρετικά
δύσκολες, αλλά είναι γνωστό ότι «οι ικανοί καπετάνιοι στις άγριες και βαθιές
θάλασσες σφυρηλατούνται».

Πηγή: προσαρμογή σε εξαίρετη εργασία του Παναγιώτη Μαλούχου