Πριν την έλευση του διαδικτύου, των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης, των διαδικτυακών τουριστικών πρακτόρων και των ιστότοπων
που φιλοξενούν κριτικές, μία αρνητική κριτική ήταν συνήθως ανώδυνη. Σήμερα όμως
όπου όλοι συνδέονται με όλους μέσω του διαδικτύου, μερικά αρνητικά σχόλια από
πελάτες στο TripAdvisor μπορούν εύκολα να προκαλέσουν ζημιά στο ξενοδοχείο-εστιατόριο.
Αυτό το καταδεικνύουν και οι έρευνες καθώς ένα
ακόμη αστέρι στη συνολική online βαθμολογία μπορεί να αυξήσει τα έσοδα του
ξενοδοχείου έως 9%.
Το πρώτο μέλημα ενός επισκέπτη, μετά την
επιλογή του προορισμού, είναι να αναζητήσει online reviews ξενοδοχείων της περιοχής
που επιθυμεί να επισκεφθεί. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες, το 88% των χρηστών
εμπιστεύεται τα reviews όσο και τις προσωπικές συστάσεις.
Όσον
αφορά τώρα το TripAdvisor,
το 83% των ταξιδιωτών θεωρεί ότι οι βαθμολογίες με κύκλους είναι σημαντικές
κατά την επιλογή καταλύματος. Για τους ταξιδιώτες που επιλέγουν ένα εστιατόριο
το αντίστοιχο ποσοστό είναι 70%, ενώ για τα αξιοθέατα περιορίζεται στο 58%.
Χωρίς αμφιβολία, η βαθμολογία στο TripAdvisor είναι σημαντική για τους
ταξιδιώτες αλλά και για την κερδοφορία της τουριστικής επιχείρησης.
Η εν λόγω βαθμολογία συνοψίζει το σύνολο των βαθμολογιών που έχει λάβει
το κατάλυμα-εστιατόριο από τις κριτικές των επισκεπτών. Με άλλα λόγια, είναι η
απάντηση στην ερώτηση «Ποια είναι η άποψη των ταξιδιωτών για τη συνολική
εμπειρία που τους προσφέρατε;»
Η
βαθμολογία με κύκλους εμφανίζεται σε μία κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου το 3
είναι μέτριο και το 5 είναι εξαιρετικό. Κάθε φορά που οι ταξιδιώτες ψάχνουν και
κάνουν κράτηση στο TripAdvisor, μπορούν να δουν ένα γρήγορο στιγμιότυπο από τα
σχόλια των ταξιδιωτών στα αποτελέσματα αναζήτησης και στη σελίδα της
επιχείρησης. Οι ταξιδιώτες που υποβάλλουν μια γραπτή κριτική μπορούν επίσης να
βαθμολογούν την επιχείρηση σύμφωνα με τη συνολική τους εμπειρία.
Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να βελτιώσουν την βαθμολογία τους μπορούν
να το επιτύχουν με διάφορους τρόπους:
Ø
Κατ’ αρχάς, να αξιοποιήσουν τα σχόλια των
ταξιδιωτών στις κριτικές για να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών τους (π.χ.
ανακαίνιση της πισίνας, εμπλουτισμός του μενού, εκπαίδευση προσωπικού, έμφαση
στην καθαριότητα).
Ø
Απόκτηση περισσότερων κριτικών. Με αυτό τον
τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες βελτίωσης της συνολικής βαθμολογίας. Αυτό
μπορεί να επιτευχθεί είτε ενθαρρύνοντας μεμονωμένα τους επισκέπτες να γράψουν
κριτική, είτε μέσα από το εργαλείο «Review Express», που επιτρέπει την αποστολή email πρόσκλησης σε υποβολή
κριτικής σε πολλούς πρόσφατους επισκέπτες ταυτόχρονα.
Ø
Άμεση καταγραφή και απάντηση στις κριτικές, είτε
είναι θετικές είτε αρνητικές. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία σέβεται και ακούει τη
γνώμη των επισκεπτών της, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει και άλλους χρήστες να
υποβάλουν κριτική.
Η βαθμολογία με κύκλους αποτελεί σημαντικό
κομμάτι της κατάταξης μιας επιχείρησης στο TripAdvisor, η οποία, μέσω της
χρήσης αλγόριθμων, προσδιορίζει το βαθμό της δημοτικότητας (popularity index) συγκριτικά με άλλες
επιχειρήσεις στην περιοχή. Οι τρεις κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν την
κατάταξη στο TripAdvisor είναι οι εξής:
- Ποιότητα: Η συνολική βαθμολογία που δίνουν οι επισκέπτες.
- Ποσότητα: Ο συνολικός αριθμός των κριτικών.
- Ημερομηνία υποβολής: Πόσο πρόσφατες είναι οι κριτικές.
Το TripAdvisor
προσφέρει επίσης τη δυνατότητα στην εταιρεία να προσθέσει δωρεάν ένα
εξατομικευμένο widget στον ιστότοπό της. Απλώς αντιγράφοντας και επικολλώντας
έναν σύντομο κώδικα, μπορεί να προβάλλεται η βαθμολογία κύκλων, οι τελευταίες
κριτικές και πολλά άλλα στον ιστότοπό της, εν είδει ψήφου εμπιστοσύνης.
Πρόσφατα,
σε μια προσπάθεια να περιχαρακώσει το αξιόπιστο των κριτικών, η TripAdvisor κήρυξε πόλεμο
εναντίον των εταιρειών που εξαπατούν μέσω της «μεθοδευμένης προώθησης» ή της
«βελτιστοποίησης» της εικόνας τουριστικών καταλυμάτων, καταχωρίζοντας ψευδείς
κριτικές για λογαριασμό τους. Οι εταιρείες αυτές προσεγγίζουν τους ιδιοκτήτες
επιχειρήσεων ισχυριζόμενες ότι μπορούν να χειραγωγήσουν τις βαθμολογίες
υποβάλλοντας θετικές κριτικές ή καταργώντας τις αρνητικές. Στο εξής θα
τιμωρούνται και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που προσλαμβάνουν τέτοιου είδους
εταιρείες, προσθέτοντας έως και ειδική ειδοποίηση στο προφίλ των παρανομούντων.