Αν άκουγε κανείς ότι στην Ελλάδα
της κρίσης υπάρχει ελληνική επιχείρηση που κατασκευάζει ρεπλίκες (αντίγραφα)
ιστορικών μοντέλων της Porsche, όπως τα 356 Speedster και 550 Spyder, δε θα το
πίστευε. Ομολογώ ότι και εγώ ο ίδιος, που είχα γράψει ένα βιβλίο σχετικά με την
ιστορία του αυτοκινήτου, εξεπλάγην όταν διάβασα πρόσφατα στο έγκριτο www.epixeiro.gr ότι
υπάρχει επιχείρηση στην Κατερίνη που τα τελευταία οκτώ χρόνια κατασκευάζει
ρετρό Porsche αυτοκίνητα.
Γυρίζουμε το χρόνο πίσω στο 1996,
όταν ο Ηλίας Γαγανέλης ήλθε στην Ελλάδα από τη Γερμανία, όπου είχε γεννηθεί και
μεγαλώσει, με όνειρο να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση κατασκευής
αυτοκινήτων. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, κατάφερε το 2007 να ιδρύσει
την Replicar Hellas.
Το βασικό αντικείμενο δραστηριότητας
της εν λόγω εταιρείας ήταν η παραγωγή αυτοκινήτων πιστών αντιγράφων των
μοντέλων της Porsche
της δεκαετίας ‘50-’60, συγκεκριμένα των Speedster, Carrera Spyder και Wide
Body. Τα δύο πρώτα βασίζονται σε ένα κεντρικό σωλήνα που προέρχεται από παλιό
Σκαραβαίο, για να αναγράφεται πάνω ο αριθμός πλαισίου και να είναι των δεκαετιών
1950-1960, όπως ακριβώς το ζητούν οι πελάτες.
Για το τρίτο μοντέλο της επιχείρησης
Replicar Ηellas κατασκευάζεται χειροποίητο σασί ανατολικού τύπου, υψηλής
ποιότητας, με την τιμή του να προσεγγίζει τα 140.000 ευρώ. Τα ανταλλακτικά
προέρχονται από διάφορες χώρες του εξωτερικού - από την Ελλάδα προέρχονται μόνο
τα ελαστικά.
Στη Replicar Hellas απασχολούνται
αυτή τη στιγμή 12 άτομα με δυνατότητα παραγωγής έξι αυτοκινήτων το τρίμηνο. Η
ετήσια παραγωγή κυμαίνεται από 15 μέχρι 30 αυτοκίνητα, ανάλογα με τη ζήτηση,
ενώ πρόσφατα η εταιρεία έκλεισε συμβόλαιο με Αυστρία για αγορά 25 αυτοκινήτων
το χρόνο, για 2,5 χρόνια.
Σήμερα τα αυτοκίνητα του κου
Γαγανέλη, ο οποίος δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ από το κράτος, εξάγονται με
επιτυχία σε Αγγλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Γερμανία, Αγγλία, Ελβετία,
Ουρουγουάη. Τυνησία και Καναδά. Πέρα από το άρτιο της κατασκευής τους, η μεγάλη
ζήτηση οφείλεται και στο γεγονός ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα έχουν φανατικό
κοινό σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως είναι το Spyder, το αμάξι με το οποίο
σκοτώθηκε ο James Din το 1955.
Για να προσγειωθούμε όμως στην
ελληνική πραγματικότητα, παρά τη ζήτηση που παρουσιάζουν αυτά τα ρετρό
αυτοκίνητα στο εξωτερικό, στους ελληνικούς δρόμους δεν επιτρέπεται να
κυκλοφορήσουν!!! Οσοι Ελληνες τα έχουν αγοράσει, τα έχουν στο γκαράζ καθώς δεν
μπορούν να διαθέτουν ελληνικές πινακίδες. Μολονότι το 2014 ψηφίστηκε από τον
υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο νόμος που αφορούσε την κατασκευή
οχημάτων εντός των ελληνικών συνόρων, δεν έχει εκδοθεί ακόμη από το υπουργείο ένα
χαρτί που να γράφει τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να διαθέτουν τα αυτοκίνητα
για να περνάνε τον έλεγχο ΚΤΕΟ.
Ανήσυχο πνεύμα, ο κος Γαγανέλης
λαμβάνει μέρος σε εκθέσεις στο εξωτερικό με δικά του χρήματα, έχοντας απλωμένη
την ελληνική σημαία στο καπό των αυτοκινήτων, εκπλήσσοντας τους
παρευρισκόμενους που αδυνατούν να πιστέψουν ότι στην Ελλάδα μπορεί να
κατασκευάζονται αυτοκίνητα με τέτοια ποιότητα. Διακαής του πόθος είναι τα
χαρτιά των αυτοκινήτων να αναγράφουν πάνω «Made in Greece». Οραματίζεται μάλιστα
μετά από 10 χρόνια να μετατρέψει την Replicar Hellas σε βιομηχανία. Μένει να
δούμε αν η ελληνική πολιτεία θα «συγκινηθεί» από το εγχείρημά του…