Στη χώρα μας, το πρώτο
αυτοκινούμενο όχημα, ένα Peugeot, έφθασε το 1896. Ιδιοκτήτης του ήταν ένας
πλούσιος Αθηναίος, ο Νικόλας Κοντογιαννάκης, ο οποίος συνήθιζε να το οδηγεί
κατά μήκος της Πανεπιστημίου, με αρκετές όμως διακοπές, που προκαλούσαν το
γέλιο των περαστικών. Ένα χρόνο αργότερα, έφθασε ένα επιβατικό 14 θέσεων, που
δημιουργούσε εκκωφαντικό θόρυβο. Όμως οι αμαξάδες δεν είδαν με καλό μάτι τη νέα
άφιξη και έσπευσαν να το εξουδετερώσουν…
Το 1900 εμφανίστηκε στους δρόμους
ένα ηλεκτροκίνητο, επταθέσιο όχημα, το οποίο κάλυπτε τη διαδρομή
Φάληρο-Κηφισιά. Εικάζεται ότι στον γυρισμό επιστρατεύονταν άλογα, επειδή
τελείωναν οι μπαταρίες του. Την ίδια χρονιά, ο διάδοχος Κωνσταντίνος φέρνει ένα
τετραθέσιο από τη Γερμανία, το οποίο όμως δεν παρέλαβε ποτέ αφού τουμπάρησε στο
Τατόι. Το 1902, εμφανίζεται και το πρώτο ταξί, το οποίο χρεώνει οκτώ δραχμές
από το Σύνταγμα μέχρι το Φάληρο και 15 μέχρι την Κηφισιά.
Το 1905 ξεκινάει η ασφαλτόστρωση
των κεντρικών αθηναϊκών δρόμων, γεγονός που συγκεντρώνει το θαυμασμό και την
περιέργεια των Αθηναίων. Δύο χρόνια μετά, καταγράφεται το πρώτο θανατηφόρο
ατύχημα, όταν ο πρίγκιπας Ανδρέας κάνει «κόντρα» στη Λ. Συγγρού και λίγο κάτω από την Πύλη του Αδριανού το
δεύτερο αυτοκίνητο χτύπησε μία νεαρή. Λίγες μέρες αργότερα, ένας οδηγός
συλλαμβάνεται στη Λ. Συγγρού να τρέχει με την "ασύλληπτη" ταχύτητα των 60
χλμ./ώρα (με όριο τα 10).

Στα χρόνια του μεσοπολέμου στην
Ελλάδα οι δρόμοι αρχίζουν σιγά σιγά και γεμίζουν, ενώ την εμφάνισή τους θα
κάνουν και οι πρώτοι τροχονόμοι, στα Χαυτεία, κρατώντας μια μεγάλη πινακίδα με
τις ενδείξεις «Δεξιά» και «Αριστερά». Συνολικά, με την έναρξη των πρώτων
εχθροπραξιών 17.500 αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν στη χώρα μας, από τα οποία όμως, μόνο το 20% θα «επιβιώσει» του πολέμου.
Στην μεταπολεμική Ελλάδα οι
«κούρσες» (όπως αποκαλούσαν τότε τα αυτοκίνητα) εξακολουθούν να αποτελούν
σύμβολο κοινωνικής ευμάρειας, αντικείμενο λατρείας και θέμα συζητήσεων. Όπως
αποτυπώνονταν εύγλωττα και στις ταινίες της εποχής, τα παιδάκια έτρεχαν πίσω
από την κούρσα κάποιου επισκέπτη, ενώ και οι δρόμοι των πόλεων αρχίζουν να
ασφυκτιούν, εγείροντας συζητήσεις για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού
προβλήματος. Ήδη όμως από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, όταν η οικονομική επιφάνεια
του μέσου Έλληνα βελτιώθηκε, το αυτοκίνητο εξελίσσεται σε «είδος πρώτης
ανάγκης». Xαρακτηριστικά,
από τα 39.000 αυτοκίνητα του 1961, φθάσαμε στις 170.000 το 1971, στις 492.000
το 1981, στις 943.000 το 1991, για να υπερβούμε τα 2,3 εκατ. αυτοκίνητα το
2005.


Πηγή: Ιστορίες Τεσσάρων Τροχών (Εκδ.
Σταμούλης)