Μία
από τις βασικές αρχές των δημοσίων σχέσεων είναι: «Αναζήτησε ειδήσεις και
ανάδειξέ τις. Αν δεν υπάρχουν ειδήσεις, κατασκεύασέ τις». Η αρχή αυτή
επιβεβαιώνεται και από την περίπτωση του τέρατος του Λοχ Νες.
Σύμφωνα
με τον καθηγητή Gareth Williams, συγγραφέα ενός βιβλίου που απομυθοποιεί το
τέρας του Λοχ Νες, η «είδηση» δημιουργήθηκε, για να ενθαρρύνει τους τουρίστες
να επισκεφτούν τη Σκωτία, τα δύσκολα χρόνια μετά τη μεγάλη ύφεση. Τότε οι
ξενοδόχοι της Σκωτίας, υιοθετώντας αυτό που αργότερα θα αποκαλείτο destination marketing, προσέλαβαν μία εταιρεία
για να αναδείξει το τουριστικό προϊόν της περιοχής και έτσι ξεκίνησε η ιστορία
του τέρατος.
Σύμφωνα
πάντα με το βιβλίο ο εμπνευστής του τέρατος ονομαζόταν DG Gerahty, σύμβουλος
επικοινωνίας, ο οποίος το εμπνεύστηκε από απόσπασμα ενός λογοτεχνικού βιβλίου. Αυτό
έλαβε χώρα ένα βράδυ σε μια παμπ κοντά στην πλατεία Trafalgar, όταν μετά από
κατανάλωση πολλών ποτηριών μπύρας, γεννήθηκε το περιβόητο τέρας.
Το
Τέρας του Λοχ Νες, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα τρικ του
μάρκετινγκ και των δημοσίων σχέσεων. Ένα εξαιρετικό case study για το πώς ένα
παραμύθι, μία «πλαστή είδηση», μπορεί να αποφέρει στην τοπική κοινωνία 40 εκατ.
ευρώ το χρόνο.
Σήμερα
η εν λόγω λίμνη έχει μπει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη, με ξενοδοχεία,
ενοικιαζόμενα δωμάτια, καταστήματα με σουβενίρ, καθώς και επιχειρήσεις που
προσφέρουν εκδρομές και ξεναγήσεις στη λίμνη, να ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια.
Δεν
είναι τυχαίο ότι περίπου ένα εκατομμύριο επισκέπτες κάθε χρόνο καταλύουν στα
ξενοδοχεία πέριξ της λίμνης με την ελπίδα να σταθούν τυχεροί και να
απαθανατίσουν το μυθικό τέρας. Η δε μορφή της «Νέσι», όπως ονομάστηκε,
εμφανίζεται πάνω σε μπλουζάκια, σουβενίρ, φλιτζάνια, τσάντες και κούκλες.