Ο Χορστ Μπραντστέτερ, ο «πατέρας» των
Playmobil, των πασίγνωστων πλαστικών φιγούρων που έδωσαν χαρά σε χιλιάδες
παιδιά σε όλον τον κόσμο, πέθανε την περασμένη εβδομάδα, σε ηλικία 81 ετών. Γεννήθηκε
το 1933 στο Τσίρντορφ της Βαυαρίας, όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα η έδρα της
εταιρείας. Το 1952, αφού εκπαιδεύτηκε στην κατασκευή εκμαγείων, μπήκε στην
οικογενειακή επιχείρηση παιχνιδιών Geobra Brandstaette σε μια εποχή που τη
διεύθυνσή της είχαν αναλάβει οι δύο θείοι του.
Η οικογενειακή επιχείρηση αρχικά παρασκεύαζε
εξαρτήματα και λουκέτα για διακοσμητικές κασετίνες, για να περάσει αργότερα στα
μεταλλικά παιχνίδια και, τη δεκαετία του ’50, στα πλαστικά στεφάνια χούλα χουπ,
για τα οποία ο. Μπραντστέτερ
εργάστηκε επί δύο εβδομάδες νυχθημερόν για να
κατασκευάσει μηχανή καλουπιών για μαλακά στεφάνια από πλαστικό.
Δεν θα αργήσει να αντιληφθεί ότι το πλαστικό
και όχι το μέταλλο θα ήταν το υλικό του μέλλοντος στην κατασκευή παιχνιδιών. Τη
δεκαετία του 1970, η εταιρεία του Μπραντστέτερ ήρθε αντιμέτωπη με μία πρωτοφανή
κρίση, καθώς η άνοδος των τιμών στις πρώτες ύλες (η τιμή του πλαστικού
τετραπλασιάστηκε), ελέω πετρελαϊκής κρίσης, επέβαλε την ανάγκη για περιορισμό
στη χρήση του πλαστικού. Υπό το βάρος των εξελίξεων αποφασίστηκε ο
προσανατολισμός της εταιρείας σε μικρά παιχνίδια, που απαιτούσαν λιγότερη
ποσότητα πλαστικού.
Το εγχείρημα ανατέθηκε στον χανς Μπεκ, διευθυντή
του τμήματος Ανάπτυξης, ο οποίος ύστερα από τρία χρόνια ερευνών παρουσίασε ένα
νέο παιχνίδι, το Playmobil. Τα χέρια των Playmobil είχαν την ικανότητα να κρατούν πράγματα. Το
παιχνίδι, με 7,5 εκατοστά ύψος, θα χωρούσε στην παλάμη ενός παιδιού και τα
χαρακτηριστικά του προσώπου του θα βασιζόταν στις ζωγραφιές των παιδιών (μεγάλο
κεφάλι, πλατύ χαμόγελο, καθόλου μύτη).
Τα πρώτα μικρά, συμπαθητικά ανθρωπάκια έγιναν κυριολεκτικά
ανάρπαστα, αν και αρχικά οι λιανέμποροι αρνήθηκαν –με εξαίρεση έναν μόνο από
την Ολλανδία- να τα βάλουν στα καταστήματά τους. Χάρη στα Playmobil, που πέρσι
έκλεισαν τα 40 τους χρόνια (στη χώρα μας ήρθαν το 1976 από την ελληνική εταιρεία
παιχνιδιών Lyra), η εταιρεία έγινε η
μεγαλύτερη του κλάδου στη Γερμανία, με τζίρο που έφθασε τα 600 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας
και την γνωστή εταιρεία με παζλ, Ravensburger.