Η περίπτωση του
ΖΕΝ (Zagori Excellence Network) θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί case study για
τον θετικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει η συλλογική προσπάθεια, το «εμείς»
έναντι του «εγώ», στον επιχειρηματικό στίβο.
Το Ζαγόρι είναι
αναμφίβολα μια από τις πιο γραφικές περιοχές της Ηπείρου με χιλιάδες επισκέπτες
ετησίως να την επιλέγουν ως τουριστικό προορισμό, καθώς τους δίνει τη
δυνατότητα να γίνουν ένα με την ελληνική φύση. Στη συνείδηση του Έλληνα έχει
καθιερωθεί ως χειμερινός ταξιδιωτικός
προορισμός, ενώ μέχρι σχετικά πρόσφατα η παρουσία ξένων τουριστών ήταν σχετ ικά
περιορισμένη.
Και αυτό ακριβώς
ήταν το πρόβλημα. Τα δύσκολα χρόνια της κρίσης, οι αφίξεις Ελλήνων τουριστών
έκαναν βουτιά, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πανέμορφα χωριά να βιώσουν κατακόρυφη
πτώση στις τουριστικές εισπράξεις. Η λύση ήταν μία. Να αλλάξει εικόνα το Ζαγόρι
στη συνείδηση του κόσμου – repositioning,
για να χρησιμοποιήσω έναν όρο του μάρκετινγκ. Εσχάτως λοιπόν το Ζαγόρι
επιχειρεί να προσελκύσει κόσμο, Έλληνες και ξένους, όλες τις εποχές του χρόνου
επιδεικνύοντας το φυσικό του κάλλος στις διάφορες εκφάνσεις του.

Ιδρύθηκε πριν ένα
χρόνο με αρχικό κεφάλαιο της τάξης των 30.000 ευρώ, από 18 επιχειρηματίες που
δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, και τα αποτελέσματα το δικαιώνουν
πανηγυρικά, καθώς πριν λίγες ημέρες του απονεμήθηκε το χρυσό βραβείο στην
κατηγορία «Ορεινός Τουρισμός» και το ασημένιο βραβείο στην κατηγορία «Branding»
- η δε επιτυχία του έχει απασχολήσει αναγνωρισμένα διεθνή ΜΜΕ.
Χάρη στο ΖΕΝ,
για το οποίο φέτος οι προκρατήσεις είναι διπλάσιες σε σχέση με πέρυσι, ο
τουρίστας μένει ήσυχος, γιατί γνωρίζει ότι πίσω από αυτή την προσπάθεια υπάρχει
ένα δίκτυο επιχειρήσεων που θα οργανώσει τα πάντα πληρώντας όλες τις
προδιαγραφές ποιότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι τουρίστες από Ισραήλ, Γερμανία,
Ολλανδία, Καναδά, Γαλλία και Βέλγιο δηλώνουν πιστοί στο ετήσιο ραντεβού τους με
το Ζαγόρι, κυρίως όσοι είναι λάτρεις του περιπατητικού τουρισμού, ενώ αξίζει να
σημειωθεί πως εσχάτως παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον από Κορέα, Μαλαισία, Κίνα,
Ινδία και Τουρκία.

Στους δε άμεσους
στόχους είναι: α) η οργάνωση γραφείου πωλήσεων για ξένους tour operators το
οποίο θα βρίσκεται στην Αθήνα και θα προσφέρει τουριστικά πακέτα αποκλειστικά
για το Ζαγόρι, β) η συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα – έχει ήδη
εξασφαλισθεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ για τα επόμενα δύο χρόνια, γ) διεξαγωγή
ενεργειών από κοινού με τον ΕΟΤ και δ) οργάνωση περισσότερων δράσεων που θα
αναδείξουν την περιοχή.