Εμφανίστηκε το 1959 και προκάλεσε
φρενίτιδα στις τάξεις των κοριτσιών. Ωστόσο, φαίνεται ότι τον τελευταίο καιρό
έχει ξεμείνει από δυνάμεις. Δεν είναι
τυχαίο ότι η Barbie, η διασημότερη
κούκλα που βγήκε ποτέ στο εμπόριο, χάνει για πρώτη φορά τον χριστουγεννιάτικο
εμπορικό «θρόνο» της, «την μητέρα όλων των μαχών», από τους πρωταγωνιστές του
«Frozen».
Η ναυαρχίδα της Mattel, που είδε φέτος τα έσοδά της να
συρρικνώνονται κατά 36%, παρέδωσε τα σκήπτρα στη βασίλισσα Έλσα και την
πριγκίπισσα Άννα, πρωταγωνίστριες στο εξαιρετικά πετυχημένο «Frozen» που η Walt
Disney Co. έβγαλε πέρυσι στους κινηματογράφους.
Όσον αφορά τις πωλήσεις της
Barbie, η οποία απέφερε κάθε χρόνο έσοδα του ενός δις. δολαρίων, αυτές σημείωσαν
πτώση 21% σε διεθνές επίπεδο. Ίσως πια τα κοριτσάκια να έχουν κουραστεί από την
κούκλα με τις θεϊκές αναλογίες και να στρέφονται σε πιο γήινα παιχνίδια όπως η
κούκλα Lammily, που στοιχίζει μόλις 25 δολάρια, για την παραγωγή της στηρίχθηκε
στο crowdfunding και δίνει τη δυνατότητα στις μικρές καναταλώτριες να κάνουν
παρεμβάσεις στην εμφάνισή της με ρεαλιστικές ατέλειες, όπως π.χ. ακμή!
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, τον
Νοέμβριο -λίγο πριν αρχίσει η εορταστική περίοδος- η αμερικάνικη εταιρεία
αναγκάστηκε να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για ένα βιβλίο που έβγαλε με
πρωταγωνίστρια τη θρυλική της κούκλα, το οποίο χαρακτηρίστηκε σεξιστικό. Ο
τίτλος του ήταν «Μπορώ να γίνω μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών». Το ηθικό
δίδαγμα ότι μία γυναίκα χρειάζεται τελικά τη βοήθεια ενός άνδρα για να τα
καταφέρει. Κι όπως ήταν φυσικό προκάλεσε κατακραυγή και καυστικές κριτικές στο
Amazon, ως «αηδιαστικά σεξιστικό».
Τέλος, και τα αντανακλαστικά της Mattel φαίνονται
να είναι πολύ καθυστερημένα, καθότι δείχνει να μην έχει διάθεση να
καινοτομήσει, να διεγείρει με κάτι νέο την παιδική φαντασία. Η Barbie χρειάζεται
άμεσα επανατοποθέτηση, αν θέλει πραγματικά να εξακολουθεί να συντροφεύει τα
κοριτσάκια ανά τον πλανήτη. Αν δεν το πράξει, τότε σύντομα, σε ένα κλάδο που
εξελίσσεται διαρκώς, θα περάσει στη φάση της παρακμής, της πτώσης.