Το minibar εφευρέθηκε
από Γερμανούς επιστήμονες τη δεκαετία του ’50. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε
δωμάτιο ξενοδοχείου μία δεκαετία αργότερα, στο Madison της Washington ή στο Hong Kong Hilton. Ωστόσο, φαίνεται ότι
πλέον έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και σύντομα θα περάσει στη λήθη.
Αρχικά ήταν μια καταπληκτική
ιδέα. Μικρά ψυγεία, ένα σε κάθε δωμάτιο, με σνακ και ποτά σε εξαιρετικά υψηλές
τιμές που θα δημιουργούσαν για το ξενοδοχείο μία επιπλέον πηγή εσόδων με
σημαντικό περιθώριο κέρδους. Στην εποχή της ακμής τους το περιεχόμενό τους
προσαρμοζόταν ανάλογα με τον τύπο του επισκέπτη. Για παράδειγμα, στην περίπτωση
των τακτικών επισκεπτών τα ξενοδοχεία γνώριζαν τις προτιμήσεις τους (π.χ. έφεση
σε έναν τύπο μπύρας ή ουίσκι) και αναλόγως έκαναν τις ανάλογες προσθήκες.
Όμως στις μέρες μας όλο και
περισσότερα ξενοδοχεία έχουν αντιληφθεί πως η διαχείριση τους (καταμέτρηση
αντικειμένων, ανανέωση κ.λπ.), είναι περισσότερο μπελάς παρά κέρδος. Πράγματι
σήμερα όλο και λιγότεροι επισκέπτες τα προτιμούν. Τα τελευταία πέντε χρόνια τα
έσοδα από τα minibar έχουν πέσει κατά 28% και τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να
σταματήσει την κατρακύλα. Δεν είναι μόνο οι υψηλές τιμές (π.χ. 10 δολάρια για
ένα μικρό κουτάκι αναψυκτικού) που ωθούν τον επισκέπτη να βγει από το δωμάτιό
του και να επισκεφθεί το κοντινό παντοπωλείο ή mini market, που συνήθως λειτουργεί
24 ώρες το 24ωρο, αλλά και η ανάγκη του να κοινωνικοποιηθεί, κοινώς «να δει και
να τον δουν».
Ήδη μεγάλες αλυσίδες -όπως Hilton,
Grand Hyatt, Starwood και Marriott- κρίνουν πως δεν αξίζει τον κόπο να τα
διατηρούν και αφήνουν απλώς τα ψυγεία στο δωμάτιο για να τα χρησιμοποιήσουν οι
πελάτες όπως επιθυμούν, ενώ πολλά ξενοδοχεία προβαίνουν στην εγκατάσταση
αυτόματων πωλητών στους κοινόχρηστους χώρους.
Εξάλλου, έρευνα του TripAdvisor
διαπίστωσε πως μόλις το 21% των πελατών θεωρεί απαραίτητο το minibar, ενώ οι
περισσότεροι από αυτούς προτιμούν να κατεβαίνουν στο λόμπι για ποτό ή σνακ αντί
να παραγγέλνουν room service – για το λόγο αυτό, πολλά ξενοδοχεία έχουν
αναβαθμίσει-ανακαινίσει τους χώρους αυτούς, προσθέτοντας άνετους καναπέδες,
κεριά, μπαρ κ.λπ. Συν τοις άλλοις, τα minibar αφενός δημιουργούν προστριβές με
τους πελάτες σε σχέση με το τι ακριβώς καταναλώθηκε, αφετέρου ενθαρρύνουν την
τέλεση κακόβουλων ενεργειών, όπως την κατανάλωση του ουίσκι και την αναπλήρωση
του περιεχόμενού του με ice-tea.