Σε μικρότερη ηλικία όλοι είχαμε γοητευτεί από ιστορίες όπως αυτή του
τέρατος που κατοικεί σε μία λίμνη της Σκωτίας, στο Λοχ Νες. Η δε χαρακτηριστική
ασπρόμαυρη φωτογραφία που απεικόνιζε το τέρας σίγουρα είχε χαραχθεί βαθιά στη
μνήμη μας.
Μεγαλώνοντας, κάποιοι αρχίσαμε να πιστεύουμε ότι αυτό το τρομακτικό μυστικό
που κρύβεται στη λίμνη δεν είναι τίποτα άλλο από ένα επικοινωνιακό τρικ, για
την προώθηση του τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή.
Δεν είναι τυχαίο ότι περίπου ένα εκατομμύριο επισκέπτες κάθε χρόνο
καταλύουν στα ξενοδοχεία πέριξ της λίμνης με την ελπίδα να σταθούν τυχεροί και
να απαθανατίσουν το μυθικό τέρας. Η δε μορφή της «Νέσι», όπως ονομάστηκε,
εμφανίζεται πάνω σε μπλουζάκια, σουβενίρ, φλιτζάνια, τσάντες και κούκλες.
Η ιστορία της Νέσι έχει μακρά διαδρομή. Οι πρώτες μαρτυρίες που
υποστηρίζουν την ύπαρξη ενός τέρατος στα νερά της λίμνης, αρχίζουν το 1933.
Τότε, το αυτοκίνητο του ζεύγους Σπάισερ, που κινείτο σε δρόμο κοντά στη λίμνη,
παραλίγο να συγκρουστεί με ένα μεγάλο, γλιστερό και με τεράστια ουρά ζώο, που
εξαφανίστηκε στα λασπωμένα νερά!!!
Ένα χρόνο μετά θα τραβηχτεί η πιο διάσημη φωτογραφία του τέρατος από έναν γιατρό,
τον Κένεθ Ουίλσον. Μερικές δεκαετίες μετά, αποδείχθηκε ότι η φωτογραφία δεν ήταν
αυθεντική, καθώς είχε «εμπλουτιστεί» με ένα παιχνίδι που είχε αγοράσει ο
γιατρός από μαγαζί της περιοχής.
Ωστόσο, η φρενίτιδα για το μυστήριο που κρύβεται στη λίμνη είχε αρχίσει να
παίρνει διαστάσεις. Τα επόμενα χρόνια οι μαρτυρίες, οι θολές υποθαλάσσιες
φωτογραφίες και τα φιλμ, που παρουσιάζουν ένα καφεπράσινο πλάσμα, σαν τεράστιο
φίδι, με δύο καμπούρες και μεγάλη ουρά, πολλαπλασιάζονται.
Οι θιασώτες της Νέσι μιλούν για ένα θαλάσσιο ερπετό -παρόμοιο με αυτά που
εξαφανίστηκαν πριν 60 με 70 εκατομμύρια χρόνια- το οποίο απομονώθηκε στα νερά
της λίμνης όταν αυτή έπαψε να συνδέεται με τη θάλασσα.
Οι μαρτυρίες ανοίγουν το δρόμο για την εκπόνηση ενδελεχών επιστημονικών ερευνών,
οι οποίες όμως, εκτός από τον εντοπισμό πολλών υποθαλάσσιων σπηλαίων, δεν
απέδειξαν ούτε απέκλεισαν την ύπαρξη τέρατος.
Εν τω μεταξύ, η εν λόγω λίμνη έχει μπει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη, με
ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, καταστήματα με σουβενίρ, καθώς και
επιχειρήσεις που προσφέρουν εκδρομές και ξεναγήσεις στη λίμνη, να ξεφυτρώνουν
σαν μανιτάρια.
Επειδή ο μύθος πρέπει να συντηρηθεί, τα τελευταία χρόνια είδαν το φως της δημοσιότητας
αναφορές από αυτόπτες μάρτυρες (το 1999, το 2002 και το 2007) αλλά και μία
δορυφορική φωτογραφία από το Apple Maps, η οποία εν τέλει αποδείχθηκε ότι δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα κύμα που προκλήθηκε
από τουριστικό πλοιάριο.
Τα τελευταία χρόνια, οι επιχειρηματίες της περιοχής έχουν έρθει σε ρήξη με τους
ερευνητές της λίμνης, απαιτώντας οι τελευταίοι να μην κάνουν αρνητικές δηλώσεις
για την ύπαρξη του τέρατος, διότι πλήττουν την τουριστική κίνηση. Κάποιοι από αυτούς,
μάλιστα, ενέπλεξαν το 2013 στο παιχνίδι τον δημοφιλή ηθοποιό Τσάρλι Σιν, τον
οποίο (προσ)κάλεσαν στη λίμνη για να κυνηγήσει το φίδι. Το ταξίδι του
αναγνωρίσιμου ηθοποιού, όπως αναμενόταν, απασχόλησε τα Μέσα.
Το Τέρας του Λοχ Νες, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα
τρικ του μάρκετινγκ και των δημοσίων σχέσεων. Ένα εξαιρετικό case study για το πώς ένα παραμύθι μπορεί να αποφέρει στην
τοπική κοινωνία 40 εκατ. ευρώ το χρόνο.