Έχει
υπολογιστεί ότι το 5% των τουριστών που επισκέπτονται προορισμό για πρώτη φορά
αποδίδεται σε κάποια ταινία ή σειρά που έχει δει. Οι τουρίστες αυτοί σήμερα
αποκαλούνται trekkies
και είναι νέοι με ικανοποιητικό εισόδημα. Για την περίπτωση της Βόρειας
Ιρλανδίας, το ποσοστό αυτό είναι σαφώς πιο μεγάλο, καθώς η δημοφιλής σειρά Game of Thrones, που βγήκε για πρώτη φορά
το 2011, έχει καταστήσει την απόμακρη χώρα ελκυστική για διακοπές.
Αίφνης,
περιοχές άγριες, μουντές, απομονωμένες και δυσπρόσιτες προσελκύουν αυτή τη
στιγμή 1,8 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο. Ας όψεται η αναπάντεχη επιτυχία του Game of Thrones, η οποία, όταν
προβλήθηκε, παρακίνησε χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου να αναζητήσουν πού
γυρίστηκαν οι σκηνές της σειράς.
Κάπως
έτσι, ορισμένοι διορατικοί tour
operators
άρχισαν
να διαφημίζουν περιηγήσεις «εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία», με αποτέλεσμα μέσα
σε ένα μόλις χρόνο να εισρεύσουν 136 εκατ. δολάρια στη χώρα.
Αμέσως
μετά ανέλαβε η υπουργός Τουρισμού της χώρας, που ξεκίνησε καμπάνια για τη
διεθνή προβολή της χώρας, καθώς και την οργάνωση εκδηλώσεων «εκεί όπου πάτησαν
οι ηθοποιοί της σειράς». Δημιουργήθηκε μάλιστα ένα τουριστικό πακέτο, το «Set Jetting» που προσφέρει σε Ασιάτες
και Άραβες τουρίστες πλήρη περιήγηση στα μέρη όπου γυρίστηκε το σίριαλ-σταθμός
στην ιστορία της τηλεόρασης.
Κατόπιν,
ήρθε σε συμφωνία με το τηλεοπτικό δίκτυο HBO, που έχει τα δικαιώματα της σειράς,
σύμφωνα με την οποία, σε όποια χώρα προβάλλεται η σειρά, στο τέλος κάθε κύκλου,
θα διενεργείται διαγωνισμός με δώρο ένα ταξίδι για δύο άτομα στη Βόρεια
Ιρλανδία. Συν τοις άλλοις, τα επεισόδια που γυρίζονται τώρα στην Ιρλανδία
λαμβάνουν χώρα σε ότι καλύτερο έχει να επιδείξει η χώρα, σηματοδοτώντας έτσι
την δημιουργία νέων τουριστικών πακέτων.
Την
ίδια στιγμή η καμπάνια «Δείτε που γυρίστηκε το Game of Thrones» επικοινωνήθηκε κατά τη
διάρκεια μεγάλων αθλητικών γεγονότων, ενώ ο αντίστοιχος ΕΟΤ της χώρας ανέλαβε
και χορηγός σε επιλεγμένους ιστιοπλοϊκούς και ποδηλατικούς αγώνες.
Η
Βόρεια Ιρλανδία, που πλέον προσδοκά 4 εκατ. τουρίστες το χρόνο μέχρι το 2020,
αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς μπορεί, χάρη σε μια ταινία αλλά
και με μια σειρά συντονισμένων κινήσεων, να δημιουργηθεί εκ του μηδενός μία
ανθηρή τουριστική βιομηχανία. Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα εξαιρετικό case study για
εμάς, για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, που σαφέστατα έχει περισσότερα να
επιδείξει από ότι η Βόρεια Ιρλανδία. Πάντως, το υπ. Οικονομικών περί άλλων
επιμένει να τυρβάζει, καθώς προωθεί την εμπορική αξιοποίηση των αιγιαλών,
βασισμένη στο -αποτυχημένο- μοντέλο της Ισπανίας.