To πολυτελές θέρετρο υψηλών προδιαγραφών Costa Navarino στη Μεσσηνία ήταν όραμα δεκαετιών για
τον εφοπλιστή καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο, ο οποίος ξεκίνησε τη δεκαετία
του ’80 να αγοράζει κτήματα στην εκεί περιοχή για να υλοποιήσει τα μακρόπνοα
σχέδια του. Εν τέλει το συγκρότημα κατάφερε να ανοίξει τις πύλες του το 2010,
καθώς τα γραφειοκρατικά και μη εμπόδια που είχε να αντιμετωπίσει ο καπετάν
Βασίλης (οικολόγοι, μερίδα της τοπικής κοινωνίας, βουλευτές κ.ά. δεν είδαν με
καλό μάτι τα σχέδια), που συγκέντρωσε 3000 υπογραφές προκειμένου να ξεκινήσει,
έμοιαζαν ανυπέρβλητα.
Πρόσφατα το νεότευκτο συγκρότημα, που
καλύπτει έκταση 12.000 στρεμμάτων και αποτελεί πόλο έλξης μεγάλων σταρ,
γαλαζοαίματων και μεγιστάνων, ανακηρύχθηκε από βρετανικό περιοδικό ως νούμερο 1
προορισμός για την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, δικαιώνοντας έστω και μετά
θάνατον τον διορατικό Καπετάνιο.
Ωστόσο, αυτό που χρίζει ιδιαίτερης
αναφοράς δεν είναι το ξενοδοχείο αυτό καθ’ αυτό, αλλά τα προϊόντα του, τα
γνωστά ως Navarino Icons,
τα οποία, αφού πρώτα εκθειάστηκαν από τον ξένο Τύπο, έφθασαν στα πιο φημισμένα
καταστήματα με είδη γκουρμέ, όπως είναι τα Harrods και τα Dean & Deluca.
Συγκεκριμένα η συλλογή στο Harrods περιλαμβάνει εξαιρετικά παρθένο
ελαιόλαδο (το οποίο απαντάται επίσης στην πρώτη θέση ορισμένων αεροπορικών
εταιρειών), ελιές, παρθένο ξύδι με δενδρολίβανο ναι θυμάρι, αλάτι, πετιμέζι
προερχόμενο από ποικιλία Chardonnay και
σπιτικό γλυκό του κουταλιού ελιά.
Για την παραγωγή των αγροτικών
προϊόντων, που φυσικά σερβίρονται και στις εγκαταστάσεις του συγκροτήματος, χρησιμοποιήθηκαν
μικροί και μεσαίοι παραγωγοί της Μεσσηνίας και της ευρύτερης περιοχής της
Πελοποννήσου. Όλα τα προϊόντα είναι αγνά χωρίς την προσθήκη συντηρητικών,
προσθετικών η χρωστικών ουσιών.
Και επειδή η καλή προσπάθεια
ανταμείβεται, πρόσφατα βραβεύτηκαν σε παγκόσμιο διαγωνισμό για την πρωτοποριακή
τους συσκευασία. Η εταιρεία χρησιμοποιεί συσκευασίες αποκλειστικά από χαρτί σε
γήινα χρώματα ενώ κάθε προϊόν συνοδεύεται από κείμενο εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
Για παράδειγμα, το παστέλι συνοδεύει κείμενο που εξηγεί ότι το εν λόγω προϊόν
αποτελεί την πρώτη μπάρα ενέργειας, αφού στα αρχαία χρόνια οι αθλητές έτρωγαν
μέλι με σουσάμι για να πάρουν δύναμη πριν από τους αγώνες.
Το παράδειγμα των Navarino Icons είναι ένα λαμπρό παράδειγμα σύνδεσης
του τουρισμού με την αγροτική παραγωγή. Είναι κάτι που έπρεπε να είχαμε κάνει
χρόνια τώρα. Είναι επίσης ένα λαμπρό παράδειγμα συνεργασίας με σκοπό την
παραγωγή τυποποιημένων προϊόντων υψηλών προδιαγραφών. Είναι επίσης ένα λαμπρό
παράδειγμα για το πώς μπορεί ένα τουριστικό συγκρότημα, που πολεμήθηκε όσο
κανένα άλλο, να δώσει ζωή στην ευρύτερη περιοχή. Ας κάτσουμε επιτέλους κάτω να
δούμε τι τουρισμό θέλουμε πραγματικά και ας μην πανηγυρίζουμε για τα 17 εκατ.
τουρίστες που θα καταφθάσουν φέτος στη χώρα μας. Διότι, το ζητούμενο είναι η
ποιότητα, όχι η ποσότητα.